Tydzień temu, dokładnie wtedy, kiedy trwał
Code Week czyli wielkie europejskie święto kodowania, po raz kolejny miałam okazję spotkać się z uczniami i uczennicami z całej Polski. Było to spotkanie zorganizowane przez
Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, z którym współpracuję i odbywało się online. Nauczyciele i nauczycielki, którzy zapisali się na to wydarzenie otrzymali
mapę i
materiały edukacyjne w postaci instrukcji dla nauczyciela a także karty pracy dla uczniów.
Podczas takich eventów niektórzy uczniowie i uczennice działają razem ze mną pracując przy komputerach, a niektórzy po prostu obserwują lekcję i biorą w niej udział rozwiązując zadania offline'owo a odpowiedzi zapisują na czacie za pośrednictwem nauczycieli.
Powiem Wam, że bardzo lubię te spotkania. Choć nie słyszę tych emocji, to jednak w głowie widzę obrazy, bo wiem, jak reagowałyby moje dzieciaki podczas takich lekcji. Oczywiście z moimi uczniami przeprowadzam je na żywo i tak właśnie się stało ostatnio.
Ta lekcja to pierwsza z serii sześciu, wprowadzająca uczniów do kodowania blokowego w Minecraft Education.
Lekcje przeznaczone są dla uczniów od 8 roku życia (oczywiście siedmiolatki umiejące czytać, też mogą sobie poradzić). W każdej z nich krok po kroku wprowadzane są kolejne sposoby programowania agenta, aby ten wykonywał coraz to trudniejsze zadania. I tak też dzieje się w tej mapie. Lądujemy w centrum szkoleniowym, w którym poznajemy Agent, bloki i sposoby sterowania nim.
Niestety/stety mapy są w języku angielskim. Przetłumaczyłam już dwie. Pierwszą znajdziecie na końcu tego artykułu. Kolejna pojawi się za tydzień. Umieszczam też instrukcję dla nauczycieli i karty pracy. Być może ktoś z Was odważy się przetestować ją z uczniami podczas zajęć komputerowych?
Ostatnie zadanie w tej mapie, najtrudniejsze, polega na tym, że trzeba zaprogramować Agenta, aby przeszedł całą trasę a my w tym samym czasie musimy przejść swoją. To wszystko w ciągu 10 sekund.
Oczywiście zadanie dla moich uczniów nie było zbyt skomplikowana, w końcu są już trzecioklasistami!!! Ale nasunęło to nam kolejne wyzwanie jakim jest budowanie własnej trasy dla Agenta w odrębnym świecie. Wybraliśmy świat "bloki trawy" i przywołaliśmy Agenta a następnie każdy zaczął budować dla niego swoją trasę. Słuchajcie! To był hit. Najbardziej lubimy zadania kreatywne. Zobaczcie, jak nam poszło!