Z wielką przyjemnością zapraszam pod nowy adres strony
www.naukazminecraftem.pl
Znajdziecie tam wszystkie dotychczasowe materiały a także mnóstwo nowości.

19 października 2023

Programowanie z Minecraft - czas START!

 


Tydzień temu, dokładnie wtedy, kiedy trwał Code Week czyli wielkie europejskie święto kodowania, po raz kolejny miałam okazję spotkać się z uczniami i uczennicami z całej Polski. Było to spotkanie zorganizowane przez Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, z którym współpracuję i odbywało się online. Nauczyciele i nauczycielki, którzy zapisali się na to wydarzenie otrzymali mapę i materiały edukacyjne w postaci instrukcji dla nauczyciela a także karty pracy dla uczniów. 

Podczas takich eventów niektórzy uczniowie i uczennice działają razem ze mną pracując przy komputerach, a niektórzy po prostu obserwują lekcję i biorą w niej udział rozwiązując zadania offline'owo a odpowiedzi zapisują na czacie za pośrednictwem nauczycieli. 

Powiem Wam, że bardzo lubię te spotkania. Choć nie słyszę tych emocji, to jednak w głowie widzę obrazy, bo wiem, jak reagowałyby moje dzieciaki podczas takich lekcji. Oczywiście z moimi uczniami przeprowadzam je na żywo i tak właśnie się stało ostatnio.

Ta lekcja to pierwsza z serii sześciu, wprowadzająca uczniów do kodowania blokowego w Minecraft Education. 


Lekcje przeznaczone są dla uczniów od 8 roku życia (oczywiście siedmiolatki umiejące czytać, też mogą sobie poradzić). W każdej z nich krok po kroku wprowadzane są kolejne sposoby programowania agenta, aby ten wykonywał coraz to trudniejsze zadania. I tak też dzieje się w tej mapie. Lądujemy w centrum szkoleniowym, w którym poznajemy Agent, bloki i sposoby sterowania nim.




Niestety/stety mapy są w języku angielskim. Przetłumaczyłam już dwie. Pierwszą znajdziecie na końcu tego artykułu.  Kolejna pojawi się za tydzień. Umieszczam też instrukcję dla nauczycieli i karty pracy. Być może ktoś z Was odważy się przetestować ją z uczniami podczas zajęć komputerowych?  

Ostatnie zadanie w tej mapie, najtrudniejsze, polega na tym, że trzeba zaprogramować Agenta, aby przeszedł całą trasę a my w tym samym czasie musimy przejść swoją. To wszystko w ciągu 10 sekund. 



Oczywiście zadanie dla moich uczniów nie było zbyt skomplikowana, w końcu są już trzecioklasistami!!! Ale nasunęło to nam kolejne wyzwanie jakim jest budowanie własnej trasy dla Agenta w odrębnym świecie. Wybraliśmy świat "bloki trawy" i przywołaliśmy Agenta a następnie każdy zaczął budować dla niego swoją trasę. Słuchajcie! To był hit. Najbardziej lubimy zadania kreatywne. Zobaczcie, jak nam poszło!





Za tydzień, kiedy dokończymy nasze trasy, wymienimy się mapami i będziemy mieli za zadanie zakodować Agenta, aby przeszedł trasę w całości. 

Spróbujcie sami!

Mapa Zakoduj Agenta (2).mcworld

Instrukcja Minecraft_Zakoduj_Agenta_przewodnik_nauczyciela_codeweek23.pdf

Karty pracy Minecraft_Zakoduj_Agenta_karty_pracy_codeweek23.pdf

Share:

Urywki z map