Z wielką przyjemnością zapraszam pod nowy adres strony
www.naukazminecraftem.pl
Znajdziecie tam wszystkie dotychczasowe materiały a także mnóstwo nowości.

05 listopada 2023

Cyberbezpieczeństwo z Minecraft Education

Tym razem uzupełniam wpis dotyczący cyberbezpieczeństwa, ponieważ pojawiły się nowe mapy i są one po POLSKU!!! Tak! Nie ma na co czekać, tylko trzeba grać. Dlaczego? Bo są genialne. Wszystkie, choć nie wszystkie są skierowane do edukacji wczesnoszkolnej. 
Zapytacie więc dlaczego o tym piszę? Ponieważ wiem, że na bloga zaglądają nauczyciele i nauczycielki w starszych klasach i dobrze, żeby wiedzieli, że dla ich uczniów również są piękne materiały w Minecraft Education. 

No to zaczynamy zestawienie. Pod każdym zdjęciem zobaczycie krótki opis i link do pobrania, ale pamiętajcie, że te mapy znajdziecie też bezpośrednio w Minecrafcie Education. 


Mapa Nie ma jak w domu skierowana do najmłodszych minecraftowiczów. Dzięki interaktywnym zadaniom dzieciaki mają okazję zrozumieć w jaki sposób zachować bezpieczeństwo w sieci np. grając online czy robiąc zakupy. Ćwiczą krytyczne myślenie, podejmowanie odpowiedzialnych i bezpiecznych decyzji. W grze pojawia się postać zaufanego dorosłego, do którego dziecko może zwrócić się o pomoc w trudnych sytuacjach. Zanim klikniesz - pomyśl!
LINK do mapy tiny.pl/cl32w




Ekspert prywatności to mapa dotyczy ochrony danych. Uczniowie najpierw zapoznają się z definicją danych oraz jakie dane w sieci mogą ich dotyczyć np. historia medyczna, oceny szkolne, adres mailowy, adres domowy itd. Mapa jest formą gry, w której gracze odwiedzając poszczególne miejsca, muszą zabezpieczać dane przed wyciekiem. Ciekawe są rozgrywki w darknecie, w których walczymy z wirusami. Mapa skierowana do uczniów od klasy trzeciej wzwyż.





Bohaterowie sieci to mapa o tym czym jest sieć i jakie są jej składniki. Poza tym cała masa aktywności, które uświadamiają, jak chronić dane a także jak radzić sobie ze złośliwym oprogramowaniem. Mapa przeznaczona dla klas 7 i 8. 

Jakie umiejętności nabędzie uczeń:

  • Będzie umiał rozróżnić sieć lokalną (LAN) i sieć rozległą (WAN)
  • Wyjaśni znaczenie szyfrowania poufnych danych
  • Będzie tworzył złożone hasła
  • Opisze wielowarstwowe praktyki bezpieczeństwa (takie jak 2FA i zapory sieciowe), aby uniemożliwić nieautoryzowanym użytkownikom dostęp do ich sieci
  • Zdefiniuje złośliwe oprogramowanie i zidentyfikuje popularne typy złośliwego oprogramowania
  • Wyjaśni, w jaki sposób użytkownicy mogą unikać złośliwego oprogramowania



Przechwytywacze, to kolejna misja dla klas starszych w której gracze poznają czym jest uwierzytelnianie wielopoziomowe i udaremniają kolejny cyberatak. 

Jakie umiejętności nabędzie uczeń:
  • Będzie umiał wyjaśnić czym jest uwierzytelnianie oraz spróbuje wyjaśnić, dlaczego uwierzytelnianie jest ważne w cyberbezpieczeństwie
  • Swoimi słowami opisze, jak działa uwierzytelnianie wielopoziomowe.
  • Poda prawdziwe przykłady uwierzytelniania wielopoziomowego





Mistrzowie chmur to ostatnia mapa z trzyczęściowego cyklu dotyczącego cyberbezpieczeństwa. W tej części gracze wcielają się w rolę ekspertów cybernetycznych i wraz z innymi ekspertami odpierają ataki w chmurze, zabezpieczają  


Jakie umiejętności nabędzie uczeń:

  • Wyjaśni, czym jest ślad cyfrowy i co sprawia, że zostawiamy w sieci taki ślad
  • Opisze sposób przechowywania danych 3-2-1
  • Wyjaśni znaczenie tworzenia kopii zapasowych
  • Sformułuje koncepcję Internetu rzeczy (IoT)
  • Poda rzeczywiste przykłady urządzeń Internetu rzeczy (IoT).
  • Wyjaśni ryzyko i korzyści związane z urządzeniami IoT*




Źródło: https://learn.microsoft.com/en-us/training/modules/teach-cybersecurity-concepts-minecraft-education/introduction


Cybercraft - bezpieczeństwo w sieci z Minecraftem


To mapa, która powstała przy współpracy wielu instytucji: Microsoft, Librus, Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog, Instytut Polska Przyszłości im. Stanisława Lema oraz Dell Technologies. To mapa, której polską wersję opracował wspaniały duet Minecrafterów Anna Jędryczko i Sławomir Baturo. 

Jak sama nazwa wskazuje dotyczy cyberbezpieczeństwa. Jest podzielona na etapy i tak mogą z niej skorzystać dzieciaki w wieku od 7 do 14 lat. W każdym przedziale wiekowym znajdują się cztery główne problemy i nauczyciel ma do wyboru, który z nich poruszy podczas swojej lekcji. Wiadomym jest, że podczas jednej jednostki lekcyjnej (45 min.) nie ma możliwości przejścia całej mapy, dlatego warto ją rozłożyć na kilka spotkań. Podczas jednej jednostki lekcyjnej warto odwiedzić jedną bramkę dotyczącą jednego zagadnienia.
Świat niestety nie jest zabezpieczony i jeśli dzieciaki znają komendy, którymi mogą zmienić tryb gry z przetrwania na kreatywny a dodatkowo włączyć tryb budowniczego świata, mogą się pokusić o takie działanie. 
Z doświadczenia wiem, że uczniowie w klasach 1-3 albo nie znają tych komend (w szczególności /wb) albo są na tyle zdyscyplinowane podczas zajęć, że nie robią takich psikusów. 


 

Share:

04 listopada 2023

Papierowe modele



Już kiedyś pisałam o papierowych modelach minecraftowych, ale wtedy nie miałam bladego pojęcia jak sprawdzają się w pracy z dzieciakami. Teraz już wiem, dlatego ponawiam wpis wzbogacając go o pewne przemyślenia i wnioski. 

Ostatnio na zajęciach świetlicowych wykorzystałam najprostszy (tak mi się wydawało 😉) szablon Alex i Steve'a. Jak zapewne wiecie w składaniu papierowych modeli jest ważnych kilka czynników. Pierwszy z nich to precyzja wycięcia. I tu trzecioklasiści poradzili sobie świetnie, wiedząc, że musi to być idealnie wycięte. Ręce pierwszaków niejednokrotnie nie są jeszcze tak sprawne, dlatego ich siatki mocno odbiegały od ideału. Potem dochodzi zaginanie i składanie modelu i tu też nie było łatwo. Podpowiedziałam, że dobrym sposobem jest zaginanie przy pomocy linijki. No i znowu trzecioklasiści wykazali się lepszą precyzją, poza tym nie znudzili się tak szybko jak młodsi koledzy. Klejenie to już osobna bajka. Tu nawet trzecioklasiści mieli problemy. Dlatego myślę sobie, że te modele świetnie nadają się dla starszych klas np. na zajęcia techniczne, ale oczywiście nie powiedziane, że młodsi nie mogą. Mogą, tylko że napracujecie się przy tym trochę więcej.

Na zdjęciu widzicie moje modele i mimo iż nie brakuje mi precyzji w dłoniach, to jednak zajęło mi to trochę czasu i nie każdy element jest idealnie sklejony. 

Rady?

- drukuj na bloku technicznym
- najlepiej na formacie A3
- zadbaj o dobre nożyczki
- używaj kleju Magic, ale daj dzieciom wykałaczki, aby nimi nakładały odpowiednią ilość kleju
- wypij dwie melisy i do dzieła! 😉
 
Modele znajdziecie na stronie  https://www.pixelpapercraft.com/ . Modele można wyszukiwać po nazwach mobów minecraftowych lub przeglądając pokazane na stronie zdjęcia. Powodzenia! 

Share:

31 października 2023

Pumpkin Carving - Halloweenowe wyzwanie dla wszystkich


Czy tylko dzieciaki mogą bawić się w Halloween? Nie! Czy tylko one mogą wycinać dynie i mieć z tego radochę? Oczywiście, że nie. A czy można wycinać dynie w Minecraft Education i to w dodatku w towarzystwie innych, dorosłych osób i dobrze się przy tym bawić jak dziecko? TAK!


Dziś zaprosiłam do siebie (mam tu na myśli minecraftowy świat przygotowany specjalnie na te okazję)  koleżanki i kolegów z grupy trenerskiej Cyfrowy Dialog. Przybyły tylko dwie, ale to pewnie dlatego, że pozostali chodzą po domach i zbierają cukierki w offline 😉 albo jada w daleką podróż do swoich bliskich. W trójkę też jest dobrze


Minecraft Education oferuje miesięczne wyzwania budowlane. Jednym z takich wyzwań rok temu było wycinanie dyni. W tym roku ME przypominał o wyzwaniu na facebookowym fanpage'u. Mapa, którą pobrałam ze strony https://education.minecraft.net/en-us/challenges/pumpkin-carving była przeznaczona dla jednej osoby. Przedstawiała jedną dużą dynię zrobioną z pomarańczowych bloków.


Korzystając z bloku "Structure Block" powieliłam tę jedną dynię kilkanaście razy i w ten sposób powstała mapa, do której może zawitać więcej osób i wspólnie wykonać to wyzwanie. Mapę możesz pobrać pod tym LINKIEM.


To było bardzo dobre doświadczenie dla mnie. Coś, co dla mnie wydaje się oczywiste, nie dla wszystkich takie jest. Np. jak wyciąć dynię w Minecrafcie, jak ją oświetlić, które bloki do tego najlepiej się nadają? W jaki inny sposób ozdobić moją halloweenową przestrzeń? Myślę, że dzieciaki poradziłyby sobie z tym zadaniem koncertowo. Dorośli, którzy nie spędzają tyle czasu w Minecrafcie, potrzebują małych wskazówek. Ale na efekty nie trzeba było długo czekać i powstały piękne świecące dynie, a potem kolejne ozdoby.









Zaproponowałam w grupie trenerskiej cykliczne spotkania - wyzwania i mam nadzieję, że następnym razem dołączy więcej osób. 

To nic, że Halloween 2023 już za chwilę przejdzie do historii. Spróbuj tego wyzwania i zobacz jak Twoi uczniowie dostają skrzydeł wycinając niezwykłe dynie w Minecraft Education. Nie będą chcieli wyjść z zajęć - gwarantuję! A rozwiązania, których użyją, wprawią Cię w zachwyt.

P.S. Pamiętaj! Abyś mógł/mogła spotkać się ze swoimi znajomymi/uczniami w jednym świecie, wszyscy musicie być zalogowani w tej samej domenie (to ten fragment adresu do logowania, który znajduje się po @)

Share:

30 października 2023

Asy Internetu i Minecraft Education - proszę bardzo!


Od trzech lat w naszej klasie gości program Asy Internetu. Dodam po cichu, że jestem współautorką scenariuszy do tego cudownego programu dotyczącego bezpieczeństwa w sieci. Program zasługuje na szczególne uznanie, ponieważ oparty jest na budowaniu wartości takich jak Rozsądek, Uważność, Siła Życzliwość i Uwaga. Parafrazując zasadę Fundacji Szkoła z Klasą: "jaki człowiek taka edukacja" można powiedzieć: "jaki człowiek na co dzień, taki w internecie".

Zrealizowaliśmy program w pierwszej i drugiej klasie, ale po roku wracamy do niego, aby odświeżyć to co już wiemy i skonfrontować umiejętności z sytuacjami, które napotykamy wchodząc coraz głębiej w świat internetu. Wielu moich uczniów posiada smartfony, zaczyna przygodę z odkrywaniem zasobów internetowych, programują w Scratchu, poznając scratchową społeczność, minecraftuje. W sieci czyha na nich mnóstwo sytuacji i tych dobrych i tych złych, dlatego rozmów na temat bezpieczeństwa nigdy nie za wiele.

Ostatnio rozmawialiśmy o sile, która nakazuje z dużą uważnością chronić swoje sekrety. Tymi sekretami mogą być tajemnice, wiadomości, których nie chcę przekazywać innym, adres zamieszkania, ale również dane w sieci. Wspólnie z uczniami zrobiliśmy listę rzeczy, które pod hasłem Dane osobowe mogą się znajdować w naszych urządzeniach. Mówiliśmy o numerze telefonu, hasłach, loginach, skrzynkach pocztowych, zabezpieczeniach telefonu i komputera. 

Nie byłabym sobą gdybym nie połączyła tych działań z Minecraftem. Na jednych z zajęć komputerowych wymyśliłam takie oto zadanie: zbuduj wnętrze swojego telefonu, komputera i na tabliczkach w środku umieść dane, które chcesz chronić. Potem stwórz system zabezpieczeń, które nie pozwolą się tak łatwo dostać do środka. 

Reakcja dzieciaków: aaaa! piski, super! uwielbiam Panią!
No i zaczęli działać. Petardy! Pobudowali takie rzeczy, w 45min, że oczy mi z orbit wychodziły. Zuzka odkryła mega rzecz, której nikt nie znał, nawet ja. Kiedy położysz w dziurze bramki i przykryjesz je dywanem, a przejście liczy wysokość dwóch bloków, to nie można przejść. Dopiero kiedy użyjesz dźwigni żeby otworzyć bramki, droga będzie wolna. A Weronika zbudowała katapultę dla wścibskich zaglądaczy przez plecy do Twojego telefonu. 










Działaliśmy na blokach trawy. To najlepszy świat treningowy a zarazem dający możliwość budowania świata od podstaw. Na kolejnych zajęciach uczniowie będą kończyć swoje projekty, a potem zaprezentują je kolegom i koleżankom w klasie. 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o programie Asy Internetu, zajrzyj na tę stronę Beinternetawesome.withgoogle.com

Share:

19 października 2023

Programowanie z Minecraft - czas START!

 


Tydzień temu, dokładnie wtedy, kiedy trwał Code Week czyli wielkie europejskie święto kodowania, po raz kolejny miałam okazję spotkać się z uczniami i uczennicami z całej Polski. Było to spotkanie zorganizowane przez Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, z którym współpracuję i odbywało się online. Nauczyciele i nauczycielki, którzy zapisali się na to wydarzenie otrzymali mapę i materiały edukacyjne w postaci instrukcji dla nauczyciela a także karty pracy dla uczniów. 

Podczas takich eventów niektórzy uczniowie i uczennice działają razem ze mną pracując przy komputerach, a niektórzy po prostu obserwują lekcję i biorą w niej udział rozwiązując zadania offline'owo a odpowiedzi zapisują na czacie za pośrednictwem nauczycieli. 

Powiem Wam, że bardzo lubię te spotkania. Choć nie słyszę tych emocji, to jednak w głowie widzę obrazy, bo wiem, jak reagowałyby moje dzieciaki podczas takich lekcji. Oczywiście z moimi uczniami przeprowadzam je na żywo i tak właśnie się stało ostatnio.

Ta lekcja to pierwsza z serii sześciu, wprowadzająca uczniów do kodowania blokowego w Minecraft Education. 


Lekcje przeznaczone są dla uczniów od 8 roku życia (oczywiście siedmiolatki umiejące czytać, też mogą sobie poradzić). W każdej z nich krok po kroku wprowadzane są kolejne sposoby programowania agenta, aby ten wykonywał coraz to trudniejsze zadania. I tak też dzieje się w tej mapie. Lądujemy w centrum szkoleniowym, w którym poznajemy Agent, bloki i sposoby sterowania nim.




Niestety/stety mapy są w języku angielskim. Przetłumaczyłam już dwie. Pierwszą znajdziecie na końcu tego artykułu.  Kolejna pojawi się za tydzień. Umieszczam też instrukcję dla nauczycieli i karty pracy. Być może ktoś z Was odważy się przetestować ją z uczniami podczas zajęć komputerowych?  

Ostatnie zadanie w tej mapie, najtrudniejsze, polega na tym, że trzeba zaprogramować Agenta, aby przeszedł całą trasę a my w tym samym czasie musimy przejść swoją. To wszystko w ciągu 10 sekund. 



Oczywiście zadanie dla moich uczniów nie było zbyt skomplikowana, w końcu są już trzecioklasistami!!! Ale nasunęło to nam kolejne wyzwanie jakim jest budowanie własnej trasy dla Agenta w odrębnym świecie. Wybraliśmy świat "bloki trawy" i przywołaliśmy Agenta a następnie każdy zaczął budować dla niego swoją trasę. Słuchajcie! To był hit. Najbardziej lubimy zadania kreatywne. Zobaczcie, jak nam poszło!





Za tydzień, kiedy dokończymy nasze trasy, wymienimy się mapami i będziemy mieli za zadanie zakodować Agenta, aby przeszedł trasę w całości. 

Spróbujcie sami!

Mapa Zakoduj Agenta (2).mcworld

Instrukcja Minecraft_Zakoduj_Agenta_przewodnik_nauczyciela_codeweek23.pdf

Karty pracy Minecraft_Zakoduj_Agenta_karty_pracy_codeweek23.pdf

Share:

Urywki z map