Ja wiem, że moi uczniowie mają dopiero 9 lat. Wiem, że chemii zaczną uczyć się w klasie VII, ale czy to jest powód, żeby nie spróbować? No nie! Przecież dzieciaki ciągle zadają pytania wybiegające ponad program realizowany w klasie.
Kiedyś usłyszeliśmy, jak Pan Tomasz Rożek mówił, że woda to związek chemiczny. Dzieciaki od razu zapytały: "A co to znaczy związek chemiczny?" "No, to taka mieszanina pierwiastków...", "A co to są pierwiastki?" No i wtedy zaczęło się 😉
Innym razem, kiedy działaliśmy na jednej z map, które dla nich przygotowałam, widzieli balony i zapytali jak się je tworzy w Minecraft. Mówię, że potrzebny jest hel i lateks.... Już wiecie o co zapytali prawda?
No więc postanowiłam zadziałać. Wybrałam z Biblioteki mapę, w której zadaniem graczy było poszukiwanie elementów przyrody i sprawdzanie w analizatorze materiałów,
czy zawierają tlen. Symbol tlenu znaliśmy, bo przecież razem z wodorem tworzą wodę - H2O.
Potem każdy blok, w którym znajdował się tlen, mieli za zadanie umieścić na tabliczkach obok.
Oto instrukcja zadania:
A to wstępne wyniki poszukiwań:
To zadanie zajęło dosłownie 15 min. tak więc możecie przeprowadzić je w trakcie jednej lekcji rozmawiając o tym z czego złożony jest świat.
Drugą część mapy, którą mocno zmodyfikowałam i zaaranżowałam była pobliska wioska, w której na dzieciaki czekało 9 wyzwań. Począwszy od stworzenia potrzebnych pierwiastków, na pieczeniu ciasta z wykorzystaniem cukru czy wykonaniu balonów i fajerwerków skończywszy.
Nie były to łatwe zadania, ale podczas ich wykonywania pomagały dzieciakom karty pracy.
Najpierw trzeba wytłumaczyć dzieciakom jak w syntezatorze pierwiastków tworzymy pierwiastki. Skąd wziąć liczbę protonów i elektronów i jak obliczyć liczbę neutronów. To nie jest mocno skomplikowane.
Po trzech pierwiastkach, dzieciaki zaczynają to rozumieć. Potem z pierwiastków trzeba zrobić związki a te wykorzystać do produkcji przedmiotów.
Zabawa była przednia. Niektórzy wymagali pomocy, ale koledzy spisali się na medal. Nikt nie pozostał niezaopiekowany.